Gölbaşı - Villa Hania, Side (4/8)

4 augustus 2019 - Side, Turkije

Een aantal van ons hebben een beetje last van maag- en/of darmklachten. We beginnen rustig. Wanneer het middag is, besluiten we toch een autoritje te maken naar Gölbaşı. Dit is een restaurant aan een waanzinnig groot meer in de bergen achter Manavgat. Je schijnt je hier goed te kunnen vermaken.  De rit er naartoe is leuk. Grote wegen worden smaller en bochtiger. Mo is helemaal in zijn element; dit vindt hij leuk!

Bij het restaurant aangekomen zien we dat dit ook een stop is voor jeepsafari's. Het is druk aan de tafels. We kiezen een tafel aan het water. Hier is het wat rustiger. Het ziet er leuk en netjes uit Er is een drijvend vlot met glijbanen, een trampoline en een springplateau. Je kunt een boottocht maken en er zijn jetski's en botsbootjes.

IMG_20190804_145208

​​​​​​Emre perfectioneert zijn backflip voor en achteruit (zie mijn filmpjes) en ik moet zeggen: ik doe het hem niet meer na. De jaartjes gaan toch tellen. Ik ben wel een keertje van de trampoline gegaan, tot grote hilariteit van Mo en de kinderen. Het water is lekker, maar niet zo koud als ik verwacht bij zo'n groot meer.

Het leuke van deze plek is dat het per toeval is ontstaan. In 1986 kwamen er 2 reizigers langs, die wat koffie kregen, maar ook trek hadden. Ze kregen iets te eten van wat er op dat moment in huis was. Ze wilden de volgende dag opnieuw langs komen, maar dan met een stel vrienden. Zo gebeurde het. Weer at het gezelschap mee met de familie. Toen de gasten de 3de dag opnieuw wilden komen met een grotere groep, besloot de familie extra benodigdheden te kopen (bestek, borden en boodschappen). Zo is in de loop der jaren iets wat begonnen is als gastvrijheid naar voorbijgangers in een afgelegen dorp aan een meer, uitgegroeid tot een restaurant met mooie faciliteiten.

Je kunt hier uiteraard vis eten, maar ook kip. Alles wordt geserveerd met salade, brood met dipjes, bulgur en patat.

IMG_20190804_155110IMG_20190804_155524

Mo vertelt dat hij hier vroeger ook met excursies van zijn reisbureau een stop maakte. De eigenaar kent hem ook nog. Na het eten gaan Mo en de jongens (om en om) een tochtje op een van de jetski's maken. Vinden ze helemaal super natuurlijk.

We besluiten een andere weg terug te nemen. Deze loopt meer langs het meer. We komen een kudde (grote) geiten tegen, met her en der een schaap verstopt.

IMG-20190805-WA0000

Terug bij de villa aangekomen behoren we blijkbaar bij het meubilair, want opnieuw eten we 'vanzelfsprekend' mee met de familie, alsof we er deel van uitmaken. Bijzonder.

Ik kom hier helemaal tot rust. 🤗

1. Christine:
    Heerlijk!
  2. Judith Postmus:
    5 augustus 2019
    Lekker verwend worden en de jongens lekker hun gang kunnen laten gaan. Voelt echt als vakantie! Leuk Es!
  3. Wichert en Alie:
    5 augustus 2019
    Super ..... En zo fijn dat iedereen het naar de zin heeft. Maar een beetje rustig aan doen met al die lekkere hapjes .🍕🍞🍖🍣.