Reis van Side naar Dalyan (10/8)

10 augustus 2019 - Dalyan, Turkije

Goedemorgen!

IMG_20190809_092156

Na een vroeg ontbijtje staat er weer een flinke reis op het programma.

IMG_20190809_192500

Het eerste deel van de rit kennen we natuurlijk al. Het lijkt wat drukker op de weg, in ieder geval het stuk naar Antalya. Misschien komt dat omdat dit weekend het slachtfeest start. Onderweg zien we op veel plaatsen geiten en schapen verhandeld worden. Ook zien we veel dieren onderweg naar hun eindbestemming in een vrachtauto, maar ook achterin een gewone auto😂. Het zou me niets verbazen als ik er vandaag ook eentje vastgeknoopt op een scooter of motor tegenkom. Bij Finike zwaaien we nog even naar het hotel waar we niet zijn gebleven en rijden dan snel door. De weg volgt de kustlijn. En dat is super mooi. We zien mooie baaien en veel eilanden voor de kust liggen. De zee is rustig. In Demre maken we even een zijstapje om lang Kuş Cenneti (vogelparadijs) te gaan. Helaas voor ons geen vogels gezien, behalve 2 meeuwen.

Dan gaan we maar door naar de kerk van Sint Nicolaas. Ook deze is in restauratie, je kunt de kerk niet in, maar er wel van buiten langs lopen. Daar gaan we geen entree voor betalen. Ik schiet nog even een plaatje van een beeld van Sinterklaas, met 2 kinderen voor we de auto weer opzoeken.

IMG_20190810_120742

Wanneer ik me omdraai zie ik voor een grote winkel een grote pop/beeld van, hoe kan het ook anders, de kerstman!! Compleet met bel en puntmuts. "Is toch niet helemaal hetzelfde," denk ik nog. Wanneer ik de foto van het standbeeld van Sinterklaas later nog eens beter bekijk, begrijp ik de verwarring wel: hij heeft ook een puntmuts op en geen mijter. Blijft het nog een raadsel waar die rendieren dan zijn gebleven😜.

Op naar de laatste tussenstop in Demre: Myra. Dit is ook een oude woongemeenschap, Ze maakten rotsgraven.

IMG_20190810_122005IMG_20190810_122228

Want zo waren de schatten die met de doden meegingen niet zo makkelijk te stelen (door piraten?). Bovenop de berg is ook een kasteel (beetje inzoomen).

IMG_20190810_122017

Verder gaat de reis langs Kaş, Fethiye en ten slotte komen we rond 15:30 aan in ons hotel. Het ligt aan de Dalyan rivier en recht tegenover de Lycische graven van Kaunos.

IMG_20190810_164826

IMG_20190810_164918

En terwijl ik deze foto's maak meen ik eventjes een kop van een dier boven water te zien. Ik blijf even kijken en ik zie gewoon een grote schildpad voorbij zwemmen! Het schild van het beest is zeker een halve meter lang! Super leuk! Ik geloof niet dat het de zeldzame Caretta Caretta schildpadden zijn die hier vlakbij vanuit zee hun eieren leggen. Maar het blijven voor mij bijzondere dieren. Ik ben benieuwd wat deze plek ons gaat brengen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wichert en Alie:
    10 augustus 2019
    Dat ziet er lekker uit heel wat anders dan een broodje kaas en beschuit met bruine suiker. War gaaf om een schildpad te zien zwemmen 🏊. Nog veel plezier.