Kuşadası 13/7 - 20/7 (1)

15 juli 2019 - Kusadasi, Turkije

13/7: Na aankomst eerst even kwartier gemaakt. We worden hartelijk welkom geheten door een hoogzwangere receptionist. In rap tempo legt ze alle faciliteiten uit. Daarna duiken we de stad in om wat te eten. Veel winkels en bazaars van hetzelfde soort en zoals je ze overal in Turkije vindt: Juweliers, tassen, schoenen, kleding en allerlei prullaria. Er is op de boulevard een basketbaltoernooi 3-tegen-3. Het gaat er stevig aan toe! Maar vermakelijk is het wel!

14-7: Omdat we gisteren vroeg zijn gaan slapen, zijn Mo en ik ook weer vroeg wakker (6:30! Oefff). We proberen nog een beetje stilletjes de slaap te rekken, want ontbijten kan pas om 8 uur. En de jeugd houdt natuurlijk van uitslapen🙄. We bedenken ter plekke dat we dan misschien vanaf morgen wel vroeg in de ochtend kunnen gaan hardlopen. We gaan zien of dat goeie voornemen lukt...

Het ontbijt is eenvoudig, maar prima.  Daarna moet ik echt even wat yoga doen, want die kilometers hebben wel wat vervelende bijwerkingen op mijn lijf gehad. Hierna voel ik me meteen een stuk beter. Mo en ik besluiten even op verkenning te gaan. We horen van de receptioniste dat de stranden en bezienswaardigheden in het weekend extra druk zijn. Ze blijkt uit Roemenië te komen en spreekt een aardige mondje Turks. Ik ben jaloers, alhoewel ze mijn Turks soms niet verstaat en me vraagt of ik in het Engels verder wil. Zo vroeg ik in mijn beste Turks of ik een reisgids mocht lenen; ze keek me aan alsof ze water zag branden😂. Gelukkig is daar dan weer Mo (die mij overigens wel begreep!) om e.e.a. uit te leggen.  We besluiten om dan morgen naar Efeze te gaan. Om de hoek zit de toeristen-informatie blijkt dicht, maar die blijkt dicht te zitten. Daarom strijken we neer in de haven tegenover het hotel. Daar is een door de overheid gesubsidieerd café (halk kahve, vind je op veel plaatsen). Hier kun je tegen lage prijzen prima eten en drinken.

IMG_20190714_104124

Daarna wandelen we naar Güvericinada (Duiveneiland). Klik hier voor meer informatie over Güvericinada Het Duiveneiland is een eiland in de Egeïsche Zee voor de kust van Kuşadasi. Het eiland was oorspronkelijk een rustplaats voor migrerende vogels en werd in de Ottomaanse tijd Kuşadasi genoemd, hetgeen vogeleiland betekent. Er is een fort op gebouwd ter bewaking van de haven tegen piraten.  In de toren zijn de resten van een Walvis tentoongesteld. Deze is rond 2000 aangespoeld, wat heel uitzonderlijk is, omdat walvissen normaal gesproken niet zo ver de Egeïsche zee op zwemmen. Leuk om hier wat rond te wandelen en te genieten van de diverse doorkijkjes. Dit fort is goed onderhouden en erg netjes. Zeker een aanrader. Bovendien is de toegang tot onze grote verbazing gratis!

IMG_20190714_111159IMG_20190714_114012IMG_20190714_114845

IMG_20190714_115151

's Avond struinen we nog door de stad via de Kervansaray. Het werd gebouwd in 1618 door Grand Vizier Öküz Mehmet Pasha. Rond de rechthoekige binnenplaats, die wordt omringd door dikke en hoge muren, is een binnenruimte met twee verdiepingen en zuilengalerijen. Het werd gebouwd met behulp van puin steen en hergebruikt stenen materiaal. De kervansaray heeft het uiterlijk van een klein binnenkasteel.

IMG_20190716_182828

IMG_20190714_164521

We kijken nog naar een paar spannende basketbalwedstrijden op de boulevard: de kwart, de halve en de finale. Pittige potjes van 10 minuten. Daarna willen de jongens toch ook wel even kijken op het Duiveneiland. Inmiddels is het donker, dus dat geeft ook wel een aparte sfeer.

15/7: Van het hardlopen in de vroege ochten is helaas niets gekomen: Mo heeft gisteren zijn enkel bezeerd. Maar een yoga-sessie op het balkon om de dag mee te beginnen is hier zeker geen straf.

Vandaag gaan we naar Efeze bij Selçuk. Klik hier voor meer informatie over Efeze . We besluiten eerst via Selçuk te gaan, zodat we wat water en börek kunnen kopen. Ook moeten we nog naar een PTT. Binnen een week na aankomst in Turkije moeten we ons bij een PTT inschrijven zodat we gebruik kunnen maken van de tolwegen. Echter, blijkbaar heeft de president bedacht dat het vandaag, 3 jaar na de coup-poging, een nationale feestdag is; kortom PTT moet nog maar even wachten tot morgen.

Efeze is één van de best bewaarde antieke steden van de westerse wereld en na Rome de grootste stad van het Romeinse rijk.  Ondanks dat we best vroeg zijn, is het al best wel druk. En vooral heel, heel erg warm. Het is een groot en indrukwekkend complex, maar ik had verwacht dat er meer vorderingen waren met reconstrueren enz. Er worden continu nog restauraties gedaan, maar naar mijn idee ligt het er nog net zo bij als 19 jaar geleden.  In ieder geval goed om de jongens kennis te laten maken met deze oude tijden.  De geschiedenis is zo wel heel tastbaar.

Het grote theater Gebouwd in de Hellinistische periode tegen de Payanır berg. De toeschouwerscapaciteit is 25.000 personen en bestaat uit 3 ringen. Het podiumgebouw bestaat uit 3 verdiepingen en is 18m hoog. In de latere Romeinse periode werd het gebruikt voor gladiatorspelen.

IMG_20190715_101645

Marmerstraat: Deze weg was bedoeld voor wagens, voetgangers liepen over de hoger gelegen weg. De hele stad was voorzien van een rioleringssysteem. Onder deze straat was de afvoer zo groot dat er een mens rechtop in kon staan.

IMG_20190715_102845

Bibliotheek van Celcus:
Gebouwd in135 na Christus in opdracht van de zoon van Celsus.
De vrouwelijke beelden voor het gebouw zijn een personificatie van de 4 deugden van Celsus: wijsheid, deugdelijkheid, inzicht en kennis.

IMG_20190715_102936IMG_20190715_103632

IMG_20190715_104714

Sophia:  Een van de deugden van Celsus.

IMG_20190715_145856

De poort van Mazeus en Mithridates: deze poort vormt de toegang van de bibliotheek naar de markt (agora). De slaven Mazeus en Mithridates, die keizer Augustus en zijn familie gediend hebben, lieten deze poort na hun vrijlating bouwen ter ere van hun voormalige meesters.

IMG_20190715_104307

De tempel van Hadrianus:  Dit gebouw, toegewijd aan keizer Hadrianus (118-138  na Chr.) heeft een van de mooiste versieringen en ornamenten in Efeze. Op de gebogen poort (fries) staat de legende van stichting van Efeze afgebeeld. Boven de 2de poort is een afbeelding van Tyche, de godin van de stad, te zien.

IMG_20190715_105257

IMG_20190715_112019

Curetenstraat: Aan beide zijden waren overdekte portieken die de voetgangers van schaduw voorzagen, met ernaast diverse winkels. Langs de straat stonden pilaren met busten van vooraanstaande inwoners van Efeze. Ook onder deze met marmer bedekte straat bevindt zich een groot rioleringssysteem.

IMG_20190715_111511IMG_20190715_111437IMG_20190715_111614IMG_20190715_105423IMG_20190715_105859IMG_20190715_110121_1IMG_20190715_110150

Vlakbij ligt het dorp Şirince. Dit schijnt een prachtig dorp te zijn.  Beroemd om wijn, perziken en olijfolie. Maar ook om de Anatolische architectuur van de huizen. We vonden het erg tegenvallen. Van de authenticiteit van het dorp zie je niets omdat het helemaal vol is met restaurantjes en winkels die allemaal hetzelfde verkopen. Toerisme maakt ook een hoop kapot. Wel vreemd om te bedenken dat deze plek in de winter doods is, terwijl het nu super druk is. De rest van de dag hangen we een beetje bij het hotel en in het zwembad.

1. Béa:
    15 juli 2019
    Hoi Esther, ik hoorde al van een vriendin over de feestdag, dag van de democratie? Hebben jullie daar verder nog iets van gemerkt? Leuk om jullie te volgen op deze manier. Efeze en Kusadasi, ik was er in 1996. Goede reis!
  2. Esther S:
    16 juli 2019
    Niet echt veel van gemerkt. Behalve dus dat overheidsinstanties dicht zijn dan. Op de boulevard was 's avonds een plechtigheid met muziek en sprekers. Maar hier leek opvallend weinig animo voor te zijn....
  3. Wichert en Alie:
    16 juli 2019
    De foto's van Efeze roepen wel weer herinneringen op toen we in 2000 daar waren. Heel mooi om te zien! Jullie ondernemen best veel op een dag dan is het lekker om in het zwembad te relaxen.
  4. Esther S:
    16 juli 2019
    Zeker roept het herinneringen op. Maar als je je bedenkt dat er (voor het oog) maar weinig is gebeurd/ veranderd / verbeterd in bijna 20 jaar restauratie, dan valt het wel een beetje tegen. Zeker voor de prijs die je ervoor betaalt.
  5. Hannah:
    16 juli 2019
    Esther that looks absolutely fantastic- what an experience you are all having! My mum was in Ephesus and Seljuk about 30 years ago with my aunt who was living in Turkey at the time. Looking forward to hearing and seeing lots more of your travels!
  6. Esther S:
    16 juli 2019
    Hannah it was overwhelming to sea such an abundance in ancient history about so many era. But we still think it's a shame that the restauration of the site is going at such a slow pace. There has hardly changed anything since we were there 19 years ago. Maybe the regime nowadays doesn't think the site is worth preserving?
  7. Esther:
    16 juli 2019
    Mooi he, Efeze! Ik vond Şirince wel leuk om een kijkje te nemen. Veel plezier nog!