Edirne 12 juli

14 juli 2019 - Edirne, Turkije

Na de oproep tot het ochtendgebed toch weer fijn in slaap gevallen.  We zijn best een beetje moe (gek hoor). Toch staan we nog redelijk vroeg op om te ontbijten.  Onze mede hotelgasten zijn over het algemeen wat traditioneler gekleed dan wij, wat maakt dat wij toch wel vaak voor buitenlandse toeristen worden aangezien (wat we eigenlijk ook zijn). Vanochtend meldde een medehotelgast bij het buffet aan 1 van zijn tafelgenoten dat ze afstand van ons moest houden omdat wij "varkensvreters waren".  Haha goede grap zeg! Lekker tolerant weer.  Vooral wanneer ze een beetje beteuterd kijken wanneer je hen iets aardigs in het Turks toefluistert, zoals "Goedemorgen, eet smakelijk!" Tot zover het lesje verdraagzaamheid.

We besluiten eerst langs de Selimiye moskee te gaan aangezien het om de hoek ligt. De Selimiye-moskee is de grootste moskee en het opvallendste gebouw in de Turkse stad Edirne. De moskee werd gebouwd tussen 1568 en 1574 en werd ontworpen door de architect Sinan in opdracht van de Ottomaanse sultan Selim II.

IMG_20190712_093910

Om er te komen moeten we eerst langs een Ottomaanse begraafplaats. Hier liggen belangrijke mensen en leiders uit de Ottomaanse tijd.  Hoe groter de steen, hoe hoger je rang (sommige stenen zijn echt heel erg klein!).

IMG_20190712_094230IMG_20190712_094313IMG_20190712_094505

Hier werden we aangesproken (ik vooral) door een heel oud verkreukeld vrouwtje. Al gauw kwam de aap uit de mouw: ze wilde me een of ander kettinkje verkopen met een treurig verhaal erbij over een zieke dochter en kleinkinderen. Ze bleef mijn hand maar vasthouden. Met een beleefd: "Nee dank u omaatje, ik wil niets kopen" nam ze geen genoegen. Dus moest ik me bijna losrukken en heel lomp weglopen.  Dat vind ik dus altijd erg vervelend. Ik voel me namelijk erg onbeschoft wanneer ik na een beleefde weigering wat lomper wegloopt. Maar aan de andere kant is dat opdringerige gedoe ook niet erg netjes. Dit vrouwtje had ook nog eens een dominante man in haar kielzog, die haar instrueerde dan maar haar pijlen op de jongens te richnten. Wanneer je er uitziet als een toerist, hebben mensen als deze niet altijd door dat jij hen wel verstaat!  Uiteindelijk gaven ze toch op en konden wij naar de moskee.  Mooi om hier stil te staan bij de decoraties.

IMG_20190712_094935IMG_20190712_100009IMG_20190712_143204IMG_20190712_095330IMG_20190712_095911IMG_20190712_100125IMG_20190712_100451

We duiken verder de stad in, het is nog relatief koel. Op diverse plekken doen we ons tegoed aan Turkse thee. Het is erg vermakelijk om neer te strijken aan een tafeltje en mensen te kijken. Vanwege de reis doen we het nog even rustig aan. We slenteren kris kras door de stad.

IMG_20190712_101758IMG_20190712_102040

Zo komen we langs een aantal bazaars, babbelen wat met de lokale bevolking en doen ons tegoed aan het verse fruit (samen met thee natuurlijk!).

Ook gaan de jongens weer eens naar de kapper.  Altijd een feestje!

IMG_20190712_141815IMG_20190712_141827

Verder kwamen we nog langs een oude toren van Macedonië met wat ruïnes. De borden waren vaak onleesbaar en er lag veel glas (zoals zovaak het geval is). Jammer dat dit stukje geschiedenis zo slecht onderhouden wordt.

IMG_20190712_154652IMG_20190712_154838IMG_20190712_154845

Morgen reizen we verder naar Kuşadası .

Om de een of andere reden lukt het me soms niet om foto's bij het verhaal toe te voegen. Hier zal ik me later nog in verdiepen. Vast iets met datum ofzo.

1. Wichert en Alie:
    14 juli 2019
    Ja de foto's hadden we al wel gezien maar met de tekst erbij begrijp je ook waar het overgaat. Er valt veel te beleven in positieve en minder positieve zin. Genieten jullie er maar van zo samen op pad.
  2. Esther S:
    14 juli 2019
    Ja, leek mij dus ook wel leuk. Ik heb nu een soortmodus gevonden: schrijven doe ik wanneer we onderweg zijn. De foto's komen er dan later bij. Op die manier valt het wel mee qua 'werk' en tijd.
  3. Esther:
    16 juli 2019
    Wat erg, noemden ze jullie ‘onlar domuzyiyorlar’? Goede reactie van je, ze zullen zich vast schamen. Meeste Turken vinden yabancı wel leuk, toch?
    En wist je trouwens dat de fabel is dat domuz yiyenlar niet jaloers zijn? Dat is dan weer n voordeel!
  4. Esther S:
    16 juli 2019
    Nee dat wist ik niet. Ze schaamden zich zeker...😂.